вівторок, 21 березня 2017 р.

Життя як цінність!

Мета: визначити цінність людського життя через призму неповторності кожної людини.
Завдання: допомогти учням усвідомити цінність життя через розуміння власної неповторності, визначення сенсу свого буття.
Ключові слова: життя, цінність, неповторність, сенс буття.
Матеріали та обладнання: фліп-чарт, великі аркуші паперу, фломастери, маркери, аркуші формату А-4.
ПЛАН
1.                Вступне слово педагога (3 хв.).
2.                Вправа «Аукціон» (25 хв.).
3.                Притча «Який слід повинна залишити людина на Землі?» (5 хв.).
4.                Вправа «Я – подарунок для людства» (10 хв.).
5.                Підбиття підсумків (2 хв.).
ХІД ЗАНЯТТЯ
Вступне слово педагога (3 хв.).
Педагог зазначає, що життя людині дається тільки раз і немає змоги повторно його прожити, змінити те, що вже було зроблено. Тому важливо цінувати кожну мить свого життя, використовувати ті можливості, які воно пропонує і, водно-час, пам’ятати про те, що корисного ми можемо зробити для себе та людства.
Вправа «Аукціон» (25 хв.)
Перед початком вправи педагог роздає учням по 10 жетонів і просить їх написати на кожному з них своє прізвище. Далі він наголошує на тому, що жетон – це частинка кожного з учасників – одна десята їх часу, енергії, засобів, інтересів, індивідуальності. На час вправи ці жетони будуть рівнозначні сумі тих якостей та можливостей, які складають людську особистість.
Далі відбувається процедура «продажу». На аукціон педагог виставляє відразу два лоти. Завдання підлітків: вибрати один із них або не придбати жодного. Ні в якому випадку не можна купити два «товари» з однієї «пропозиції». За кожну покупку учасники повинні віддати педагогу певну кількість жетонів, натомість він дає їм відповідну картку із придбаним «товаром». Після того, як жетони закінчаться, учні більше нічого не зможуть придбати.
Додаткові умови:
купити кожну річ можна тільки в той момент, коли вона виставляється на аукціон;
на останній жетон можна придбати будь-який із запропонованих лотів.
Педагог не повідомляє учасникам, яка кількість лотів виставляється на аукціон. Він може лише закликати бути виваженими та розсудливими, оскільки після того, як аукціон закінчиться, а жетони залишаться, учасники нічого не зможуть придбати або ж навпаки, потративши всі «гроші» спочатку, можна не купити необхідної речі.
Після того, як на аукціон буде виставлено два лоти: здорова сім’я та всесвітня слава, і учасники зроблять свій вибір, ведучому варто оголосити, що ті, хто обрав здорову сім’ю, отримують у нагороду два додаткових жетони.
Ще одна несподіванка для учасників. Ті, хто із двох «товарів» (п’ять років фізичної насолоди та повага й любов до вас зі сторони тих, кого ви більш за все цінуєте) обере перший, повинні будуть заплатити ще один жетон (якщо вони в них ще залишилися), оскільки є речі, за які людям іноді приходиться платити дорожче, ніж вони на це розраховують.
Здорова сім’я
Всесвітня слава
(3 жетони)
(3 жетони)
Квартира або будинок
Новий спортивний автомобіль
(1 жетон)
(1 жетон)
Можливість поїхати на заробітки
Повага та любов тих, кого ви
за кордон
цінуєте
(2 жетони)
(2 жетони)
5 років фізичної насолоди
Радість спілкування з родиною
(2 жетони)
(2 жетони)
Чиста совість
Вміння досягати успіху в усьому
(2 жетони)
(2 жетони)
«Чудо» для коханої людини
Один справжній друг
(2 жетони)
(2 жетони)
Можливість змінити будь-яку рису
Можливість заново пережити будь-
своєї зовнішності
яку подію минулого
(1 жетони)
(2 жетони)
Популярність в колі знайомих
Оплачений відпочинок в будь-якій
протягом 2 років
країні світу
(1 жетони)
(1 жетони)
Хороша освіта
2 жетони)
Підприємство, що приносить
прибуток(2 жетони)

Запитання для обговорення:
Якою покупкою ви більш за все задоволені?
Чи шкодуєте ви за тим, чого не придбали? І за чим саме?
Які із правил гри вам би хотілося змінити?
Які висновки вам вдалося зробити після виконання цього завдання?
Після обговорення аукціону педагогу варто наголосити на тому, що те, як ми витрачаємо свій час, зусилля і можливості у реальному житті, дозволяє достатньо об’єктивно говорити про наші справжні цінності. І правила даної гри досить реалістично відображають людське життя, а саме: ми не можемо зробити двічі один і той самий вибір, як не можемо «відмінити» наслідки раніше прийнятого рішення; не можемо досягнути всього відразу чи скористатися всіма можливостями одночасно. Людина не знає наперед, з чого їй прийдеться вибирати в майбутньому. До того ж, завжди будуть обмежені час, можливості, гроші, інтереси. За все, що людина обирає, їй потрібно платити ціну, яка у багатьох випадках більша за ту, яка передбачалася. Тому, жити потрібно сьогодні, використовувати можливості, які дарує життя, і робити все для того, щоб і тим людям, які поруч, теж було добре.

Притча «Який слід має залишити людина на Землі?» (5 хв.)
Старий Майстер звів кам’яний будинок. Став осторонь і милується. «Завтра в ньому оселяться люди», – думає з гордістю. А в цей час біля будинку грався хлопчик. Він стрибнув на сходинку й залишив слід своєї маленької ніжки на цементі, який ще не затвердів.
– Для чого ти псуєш мою роботу? – сказав з докором Майстер.
Хлопчик подивився на відбиток ноги, засміявся й побіг собі.
Минуло багато років. Хлопчик став дорослим чоловіком. Життя його склалось так, що він часто переїздив з міста до міста, ніде довго не затримувався, ні до чого не прихилявся – ні руками, ні душею. Прийшла старість. Пригадав старий чоловік своє рідне село на березі Дніпра. Захотілося йому побувати там. При-їхав на батьківщину, зустрічається з людьми, називає своє прізвище, але всі знизують плечима – ніхто не пам’ятає такого…
– Що ж ти залишив після себе? – запитує у старого чоловіка один дід. – Є в тебе син чи дочка?
– Немає в мене ні сина, ні дочки.
– Може, ти дуба посадив?
– Ні, не посадив я дуба...
– Може, ти поле засіяв?
– Ні, не засіяв я поля...
– То, мабуть, ти пісню склав?
– Ні, й пісні я не склав.
– То хто ж ти такий? Що ж ти робив усе своє життя? – здивувався дід.
Нічого не міг відповісти старий чоловік. Пригадалася йому та мить, коли він залишив слід на сходинці. Пішов до будинку. Стоїть той, наче вчора збудований, а на найнижчій сходинці – закам’янілий відбиток хлопчикової ніжки.
– Ось і все, що залишиться після мене на Землі,  – з болем подумав старий чоловік. – Але цього ж мало, дуже мало... Не так треба жити...

Запитання для обговорення:
Що людині потрібно зробити, щоб про неї пам’ятали?
Чого вчить дана притча?

Вправа «Я – подарунок для людства» (10 хв.).
Педагог наголошує учням, що кожна людина – неповторна, унікальна, зі своїми почуттями, думками, здібностями. Тому кожен з нас може використати свої можливості, потенціал, який робить його несхожим на інших для того, щоб за-лишити свій слід на Землі. І в цьому – цінність нашого життя.
Далі він пропонує учням подумати над тим, у чому полягає їх унікальність, а значить і цінність, та аргументувати свої твердження, продовжуючи фразу: «Я - подарунок для людства, оскільки я…» Після відведеного на роздуми часу кожен з учнів за бажанням висловлюється.
Запитання для обговорення:
Як ми ставимося до речей, які є для нас особливо дорогими (цінними)?
Чому ми повинні цінувати своє життя?
У кожного з нас є багато якостей, талантів, достоїнств, за які ми себе цінуємо. А тому потрібно берегти та примножувати те, що для нас є найдорожчим, і водночас те, що є найдорожчим для інших людей.

Підбиття підсумків (2 хв.).
На завершення педагог говорить: «Римський імператор Марк Аврелій, котрий жив у ІІ ст. до н. е., прославився не стільки тим, що був імператором і правив «вічним Римом», скільки своїми роздумами про життя, серед яких є й такий: «Живи так, немовби ти зараз повинен розпрощатися з життям, немовби час, залишений тобі, є несподіваним подарунком».
Педагог пропонує учням пошукати у газетах статті, які розповідають про ситуації визнання, пошани і захисту цінності людського життя.


Шановні батьки!

Підлітковий вік характеризується нестабільністю емоційної сфери і поведінки. Відбувається усвідомлення дітьми себе як особистостей, визначення ними життєвих цінностей та орієнтирів, ставлення до себе, до людей, формуються засади поведінки у соціумі. Зазнає постійних змін самооцінка. При цьому вона часто сягає крайнощів: «Я найкращий у світі, маю на все право і не маю жодних об-межень» і – «моє життя нічого не варте, я нікому не потрібен, мені нічого не потрібне». У цей час для дитини важливо відчути дружню підтримку. Очевидно, найкраще, коли джерелом розуміння, співчуття і порад будуть батьки. Спостерігайте за своїми сином чи донькою, щоб вчасно відчути і відреагувати на «нездорове» напруження. Поясніть дитині, що зміна її емоційних станів є природнім явищем; дайте їй зрозуміти, що вона важлива для вас і для сім’ї такою, якою вона є; що з плином часу проблеми вирішуються і все стає на свої місця, головне – не впадати у відчай і не втрачати віри. Звертайте увагу на її сильні, позитивні сторони...

Немає коментарів:

Дописати коментар