Кожна
людина сама створює своє майбутнє, щодня здійснюючи вибір. Якщо з дитинства ми
чуємо: «Не можна...», то всі ці «не можна» оберігали й захищали нас від
небезпеки. Із віком ми самі вибираємо, що можна, а що ні, що для нас корисне,
цікаве, потрібне, а що шкодить. Заборона
формулюється так: «Я не хочу», «Я не буду», «Мені це не потрібно».
З
кожним днем дорослішання ми приймаємо дедалі більше самостійних рішень, установлюємо
власні стандарти, за які несемо відповідальність.
Щоб
прийняте рішення було справді усвідомленим, важливо пізнати самих себе, зрозуміти
свої потреби, бажання, прагнення та цілі вжитті.
Адже
кожен із нас є найкращим експертом у своєму житті. Наш вибір має базуватися на
розумінні того, що поточні дії відобразяться на всьому майбутньому.
Наслідком
вибору, який базується на мимовільному бажанні чи примхах, буде блокування
нашого потенціалу.
Як
же краще пізнати самого себе? Насамперед необхідно визначити свої потреби,
бажання й уподобання.
Спостерігайте
й не обманюйте себе щодо того, що вам подобається робити, що у вас виходить
добре, а що зовсім не до душі. Усе це взаємопов'язане, тому намагайтеся нічого
не проґавити.
Якщо
хочете прожити своє життя повноцінно, не можна покладатися лише на щасливий
випадок. Кожен повинен творити його сам.
Мета: познайомити
учнів; створити комфортні умови працездатності групи.
Кожен учасник по колу називає своє ім'я і продовжує речення: «Мене звати Оля,
для мене життя — це...».
Висновок.
Життя — це яскравий світ. Для кожного він особистий і особливий. Наше життя — у
наших руках, і те, як ми його побудуємо, яким змістом його наповнимо, залежить
лише від нас.
Запитання
й завдання: прочитайте притчу. У чому полягає її суть?
— Чи завжди іншим подобається те, що ми робимо?
— Що таке власна думка?
Східна притча
«Віслюк»
Якось
батько з сином мандрували. Батько сидів на віслюку, а син вів віслюка за
вуздечку. Раптом вони почули, як один перехожий каже іншому:
— Поглянь на цього бідного хлопчика. Його
маленькі ніжки ледь встигають за віслюком.
А
жорстокий батько не знає жалю.
Чоловік
узяв ці слова близько до серця. Він зліз із віслюка і звелів сину їхати верхи.
Не минуло й кількох хвилин, як вони зустріли інших перехожих, які почали
показувати на них пальцями й хитати головами:
Хлопчик
страшенно зніяковів і попросив батька сісти позаду нього.
— Люди добрі, подивіться на це, —
заголосила жінка під чадрою. — Як вони мучать нещасну тварину!
У неї вже хребет провис, а старий і малий нероби сидять на ньому, як на канапі.
Батько з сином мовчки злізли з віслюка й, понуривши голови, побрели далі. За рогом вони зустріли інших перехожих, які почали насміхатися з них:
— Чого це ваш віслюк нічого не робить, не приносить жодної користі, навіть не везе когось із вас на собі?
Батько
зітхнув, пригостив віслюка соломою і сказав синові:
— Хоч би що ми робили, хлопче, обов'язково
знайдеться той, хто з нами не погодиться.
Одного разу синій птах несподівано влітає у вікно вашої кімнати і потрапляє в
пастку. Щось у цьому птаху, що загубився, вас приваблює, і ви вирішуєте
залишити його в себе. Але на наступний день він змінює колір із синього на
жовтий! Це дуже незвичайний птах, що змінює колір щоночі. На ранок третього дня
— він стає яскраво-червоний, на четвертий день — абсолютно чорним.
Якого кольору птах, коли ви прокидаєтеся на п'ятий день?
1. Птах не змінює кольору, залишається
чорним.
2. Птах знову стає синього кольору, як із самого
початку.
3- Птах стає білим.
4- Птах стає золотим.
1. Якщо ви сказали, що птах залишається чорним,
ви маєте песимістичні погляди на життя і схильні вважати, що якщо ситуація одного
разу погіршилася, то вона ніколи не поліпшиться. Можливо, вам необхідно спробувати думати в так: якщо
все так погано, то гірше вже не буде. Пам'ятайте, немає дощу, який би не
закінчився, і немає ночі, після якої не настав би ранок.
2. Якщо ви сказали, що птах знову став синім, то ви практичні оптимісти. Ви вірити в те, що життя — це суміш хорошого й поганого, що не варто боротися з цією реальністю. Ви сприймаєте неприємності спокійно й дозволяєте всьому йти своєю чергою без зайвих переживань і стресу. Такий погляд дає вам змогу благополучно переносити лихо й не давати йому заволодітивами.
3. Якщо ви відповіли, що птах став білим, то під тиском ви поводитеся спокійно й рішуче. Ви не витрачаєте час на хвилювання й нерішучість, навіть коли назріває криза. Якщо ситуація стає надто складною, тоді ви відчуваєте, що краще вчасно зупинити цю невигідну справу і знайти інший шлях до своєї цілі, ніж зав'язнути в нікому не потрібному горі. Цей підхід означає, що все відбувається ніби природно й по-вашому.
4. Якщо ви сказали, що птах став золотим, вас можна описати словом «безстрашний». Ви не знаєте, що таке тиск. Для вас кожна криза — це сприятлива можливість. Вас можна порівняти з Наполеоном, який сказав: «Неможливо -- це не французьке слово». Але будьте обережними, не давайте своїй безмежній впевненості взяли над вами верх. Грань між безстрашністю й безрозсудністю дуже тонка.
Мета: зняти фізичне
та психологічне напруження; витіснити негативні емоції.
Заплющте очі, зручно сядьте Й розслабтеся. Зробіть три глибокі вдихи й видихи А
тепер уявіть зоряне небо. Зорі великі й маленькі, яскраві і тьмяні.
Для
когось — це одна або кілька зірок, для інших — незліченна кількість яскравих
крапок які то віддаляються, то наближаються на відстань витягнутої руки.
Подивіться
уважно на зорі й виберіть найпрекраснішу з них.
Можливо,
вона схожа на вашу мрію дитинства чи нагадала про хвилини радості, щастя удачі,
натхнення?
Ще
раз помилуйтеся зіркою та спробуйте де неї дотягнутися.
Намагайтеся
щосили! І ви обов'язково дістанете свою зірку. Зніміть її з неба і дбайливо
покладіть перед собою, розгляньте ближче та запам'ятайте її вигляд, її світло.
А
тепер проведіть долонями по колінах уни: до ступень ніг і потягніться,
розплющте очі візьміть аркуш паперу, фломастери й намалюйте свою зірку.
Виріжте
та прикріпіть її на наше зоряне небо. І тепер зорі світитимуть вам завжди,
випромінюючи добро, дружбу й підтримку. Воні проведуть вас дорогою знань і
супроводжуватимуть у житті.
(Наприкінці
вправи учасники малюють, вирізають і приклеюють свої зірки на великий аркуш
паперу, моделюючи зоряне небо.)
Мета:
формувати механізми особистісної цілеспрямованості.
Соціальний
педагог. Проаналізуйте вислів Матері Терези прожиття, обговоріть його
(додаток).
Рефлексія
«Незакінчені речення»
— Я дізнався(лася), що...
— Мені сподобалося, що...
— Можливо, було б краще, якби...
Роздум про життя
Життя
— це можливість. Скористайся нею.
Життя
— це краса. Захопися нею.
Життя
— це виклик. Прийми його.
Життя
— це обов'язок твій насущний. Виконай його.
Життя
— це гра. Стань гравцем. Життя — це багатство. Не розтринькай його.
Життя
— надбання. Борони його.
Життя
— кохання. Насолодитися ним сповна.
Життя
— таємниця. Пізнай його.
Життя
— долина сліз. Здолай усе.
Життя
— це пісня. Доспівай її до кінця.
Життя
— це боротьба. Стань борцем.
Немає коментарів:
Дописати коментар