Мета
години спілкування:
- упорядкувати знання учнів про їхні
права та обов'язки, про правопорушення, ознайомити їх видами порушень, покарань;
Хід
години спілкування
Соціальний педагог: Як бачите в руках у
мене дві нитки.
(нитки
прикріплені до дошки, одна пряма, інша звивиста і заплутана)
- З чим можна порівняти ці нитки?
- А якщо зараз зможемо знайти кінець
нитки, що це може означати?
(Що
наше життя протікає легко і гладко.)
А стосовно до нашого життя?
- Уявіть собі, що життя будь-якої Людини
– це наша нитку, і будь-заворот і вузлик може призвести до тяжких наслідків.
- Хлопці, ви вступаєте в складний, але
цікавий вік. Навколо багато спокус. І ви повинні вибрати правильний шлях!
Підлітки можуть звернути на злочинний шлях з різних причин. Проте, незнання
закону не звільняє від відповідальності, а умисне порушення призводить до
тяжких наслідків.
- Година спілкування – це
початок знайомства з законами, що визначають наше життя. І спробуємо в ході гри
розібратися, де в повсякденному житті ми реалізуємо свої права, обов'язки і за
що несемо відповідальність.
Давним-давно, тисячі років тому на Землі
з'явилися люди.
Одночасно з ними з'явилися Головні
питання: Що люди можуть робити і чого не можуть?
Що вони повинні робити і чого не
зобов'язані?
На що вони мають право і на що не мають?
З'явилося дві держави: Можна і Не Можна.
Вони жили за різними законами. В державі Можна було все дозволено: хочеш красти
- кради, хочеш вбивати – вбивай, хочеш ображати людину – будь ласка, все можна.
В державі Не Можна жителі жили зовсім
інакше. Там не можна було вбивати, грабувати, не можна грубіянити один одному.
Держави постійно ворогували між собою. І
ось настав день вирішальної битви. Бій виграла держава Можна. Воно захопило
половину держави Не Можна і встановив там свої порядки. Неважко здогадатися, що
тут почалося!
У містах і селах колишнього держави Не
Можна стали красти, беззаконно вбивати один одного, на дорогах господарювали
розбійники. Поступово держава Можна прийшло в занепад. І тоді правителі держави
Можна під натиском людей попросили допомоги у держави Не Можна. Довго радилися
керівники двох держав і прийшли до рішення об'єднатися і створити нову державу
Законию. В державі встановився порядок, а всі жителі стали задоволені і
щасливі.
Як ви думаєте, чому країна стала
процвітаючою, щасливі її жителі, вони почувають себе у безпеці?
- Жителі стали жити за законами.
- Якщо люди поважають права інших людей,
що виконують свої обов'язки, значить, вони відчувають себе в безпеці. Але коли
свобода одних порушує інтереси і права інших, у суспільстві затверджуються
беззаконня, безладдя, несправедливість!
Зрештою, людям вдалося вирішити Головні
Питання, з'явився закон і на світ з'явилася Загальна декларація прав людини.
ЗАКОН – нормативно-правовий акт, який містить
загальнообов'язкові правила поведінки суспільного життя, прийнятий урядом.
- Чи є у нас в державі ЗАКОН?
В нашій державі, як і в будь-якому
іншому, існує основний закон, по якому ми живемо. Де прописані ці закони?
Закони записані в Конституції –
основному законі держави.
Крім Конституції існують: «Конвенція про
права дитини», «Сімейний кодекс», «Цивільний кодекс», «Трудовий кодекс»,
«Кримінальний кодекс».
Завдання
1
- У розділі 2 Конституції України
визначено права і свободи людини і громадянина. Давайте подумаємо, які ми маємо
права...
-
Поговоримо про наших права...
Соціальний педагог: Проблема
правового захисту сім’ї і дитинства ось уже тривалий час перебуває у центрі
уваги міжнародної спільноти. Особливого значення надається забезпеченню прав
дітей як частини населення, що внаслідок своєї вразливості, фізичної і
розумової незрілості, потребує особливої охорони і піклування з боку батьків і
суспільства.
Найважливіший міжнародно-правовий акт у
цій галузі – це Конвенція про права дитини, схвалена на 44-й сесії Генеральної
Асамблеї ООН 20 листопада 1989 р. (вона набула чинності для України з 27
вересня 1991р.).
Головним завданням Конвенції є
забезпечення дітей особливим піклуванням та допомогою, надання необхідного
захисту, сприяння сім’ї, як основному осередку суспільства, та природному
середовищу для зростання і благополуччя всіх її членів і особливо дітей.
Конвенція визнає, що дитині для повного та гармонійного розвитку необхідно
зростати в сімейному оточенні, в атмосфері щастя, любові та розуміння, дитина
має бути повністю підготовлена до самостійного життя в суспільстві та вихована
в дусі ідеалів, проголошених у статуті ООН, і, особливо, в мирі, гідності,
терпимості, свободі, рівності та солідарності.
Сьогодні ми ознайомимось із основними
правами дитини, які проголошує Конвенція ООН.
Дитиною вважається людина віком до 18
років.
Якщо тобі не виповнилося 18 років, ти
вважаєшся дитиною. Ти ще ростеш, ходиш до школи, одним словом – формуєшся
фізично й духовно.
Усі діти, незалежно від походження,
кольору шкіри, національності, статті, мови є рівним у своїх правах.
(діти
називають права, при необхідності соціальний педагог доповнює їх)
2. Кожна дитина має право на ім’я і
громадянство з моменту народження.
3. Всі діти мають право на повноцінне і
здорове харчування.
4. Всі діти мають право на медичне
обслуговування.
5. Всі діти мають право на навчання.
6. Всі діти мають право на піклування і
любов.
7. Всі діти мають право на гру.
8. Всі діти рівні
9. Діти можуть зустрічатись з ким
бажають.
10. Діти мають право вибирати
віросповідання.
11. Діти мають право на інформацію.
12. Всі діти мають право висловлювати
свої думки.
13. Жодна дитина не може бути примушена
до праці.
14. Жодна дитина не повинна бути
скривджена і зневажена.
Тільки не забувай – такі самі права як і
ти має кожна людина! Реалізуючи свої права, намагайся поважати права інших,
поставити себе на їх місце. Спробуй зробити це – і ти побачиш, як зміниться
світ і люди, що тебе оточують.
За кожне порушення закону необхідно
нести відповідальність. Народна мудрість каже: «Не було б порушення, не треба
було б нести відповідальність»
Завдання:
Вибрати з даних злочинів, за що учні 14
років несуть відповідальність
- вбивство,
- умисне заподіяння тяжкого і середньої
шкоди здоров'ю,
- викрадення людини,
- крадіжку,
- грабіж,
- вимагання,
- знищення або пошкодження майна,
- захоплення заручника,
- розкрадання або вимагання наркотичних
речовин.
Про
обов’язки
- Крім прав діти мають і обов’язки.
Завдання.
І пара:
- Які обов'язки дітей щодо навчання в
школі?
ІІ пара:
- Які обов’язки дітей щодо правил
поведінки в школі?
- Які обов’язки дітей щодо старших,
здоров'я, природи?
(Презентація
виконаної роботи в парах)
Отже, ми сьогодні ще раз згадали, про
те, які права та обов'язки має кожна дитина.
Якщо ваші права порушуються ви можете
звернутися до батьків, вчителів. Існує також міжнародна організація – комісія з
прав дитини, але ти можеш звернуться до соціальної служби для сім'ї, дітей та
молоді, до шкільного психолога чи соціального педагога, або до дорослого, якому
ти довіряєш і який тебе не зрадить. В разі порушення твоїх прав не залишайся
наодинці зі своїми проблемами! Головне, знай – безвихідних ситуацій немає!
Певно, в Україні, так само і в інших державах, ще далеко не завжди
забезпечуються права, які декларуються в Конвенції. Але якщо ти знатимеш свої
права, тобі легше буде захистити себе.
Немає коментарів:
Дописати коментар