вівторок, 9 лютого 2021 р.

Тренінгове заняття

 «Профілактика правопорушення серед підлітків»



Обладнання: фліпчарт, альбом А-1, стікери, плакат з малюнком зоряного неба, ручки, маркери, папір А-4, А-5, скотч.

Орієнтовна тривалість тренінгу – 60 хв.

 

Хід тренінгу:

 

1.Вправа на знайомство (5 хв.)

Мета: підготувати учасників до роботи, створити комфортну атмосферу, хороший настрій, сприяти згуртованості групи.

Хід вправи: соціальний педагог просить учасників тренінгу по черзі назвати своє ім’я, рід занять та своє хобі. Тренер починає першим і так по колу. Потім пропонує повернутися до свого сусіда з права та привітатися з ним особисто, називаючи його по імені. Повернутися до свого сусіда з ліва й так само з ним привітатися, як із сусідом справа.

Рефлексія

— Що ви відчували?

— Чи запам’ятали ви імена учасників тренінгу?

— Скільки імен ви запам’ятали?

 

2. Вправа «Вироблення правил роботи» (10 хв.)

Мета: прийняття правил роботи групи.

Хід вправи: учасники складають та приймають правила роботи для даної групи на час роботи у цьому тренінгу і намагаються їх дотримуватися.

 

Орієнтовні правила роботи групи:

1). Приходити вчасно

2). Спілкування за принципом «тут і тепер»

3). Конфіденційність

4). Мобільні на «вібро»

5). Говорити від власного імені

6). Оцінювати факти, а не людину

7). Активність

8). Лаконічність

9). Толерантність

10). Чесність та щирість

 

3. Вправа «Як сказати ні!» (10 хв.)

Мета: відпрацювання навичок відмови в різних ситуаціях.

Хід вправи: Кожному учасникові групи дається аркуш паперу з висловлюваннями, занесеними у таблицю. Тренер пояснює, як її заповнювати. Учасники заповнюють її індивідуально. Далі тренер формує підгрупи, в яких обговорюються подані висловлювання. Потім відбувається загальне обговорювання.


Запитання для обговорення:

У цій вправі краще не ставити конкретних запитань, оскільки для кожного підлітка вибір висловлювання буде індивідуальним. Можна задати лише одне запитання: «Чи знайшли ви для себе прийнятне рішення?»

 

4. Інформаційне повідомлення «Кримінальна відповідальність» (5 хв.)

Діяльність людини складається із вчинків. Вчинок — головний елемент людських взаємин, у якому проявляються різні якості особистості, як гарні, так і погані, відношення до проблем дійсності, до оточуючих людей. Усякий вчинок спричиняє   неминучі результати: зміни у відносинах людей, у їхній свідомості, він також тягне наслідки й для самої діючої особи. Учинок завжди пов'язаний з певною відповідальністю людини за свої дії.

У сфері правових відносин вчинок може мати подвійне значення. Основну частину актів поводження особистості становлять вчинки правомірні - тобто  відповідним нормам права, вимогам законів. Антиподом правомірного поводження є поводження неправомірне, тобто яке суперечить нормам права. Неправомірне поводження виражається в правопорушеннях, актах, що порушують право, протиправних діях.

Юридичним вираженням небезпеки, шкідливості діяння для суспільства є його протиправність. Як ознака певних видів поводження, протиправність являє собою усвідомлене порушення вимог права. Діяння протиправно, якщо воно являє собою невиконання юридичного обов'язку або зловживання правом, тобто  якщо воно правом заборонене й спричиняє   застосування санкції правових норм у випадку його здійснення. При чому не є правопорушенням те, що правом не заборонено. Тобто  ніхто не може відповідати за  діяння, що у момент його здійснення не визнавалося правопорушенням. Але якщо після здійснення правопорушення відповідальність за нього усунута або зм'якшена, застосовується новий закон. Необхідно мати на увазі, що положення статті 54 поширюються на всі правопорушення, які за українським правом підрозділяються на злочини (тільки карні) і провини.

 

5. Вправа «Обговорення ситуацій» (20 хв.)

Хід виконання: Тренер роздає учасникам тренінгу аркуші паперу з ситуаціями  та витяг з кримінального кодексу.

 

Ситуація 1

За столом сидять троє підлітків. Вони обговорюють подію: Михайло заліз на склад і викрав кілька пачок цигарок.

Мишко. А ви знаєте, що це було не так і страшно. Ти б, Назаре, мабуть з переляку утік би. А я зовсім не боявся.

Назар.      Тоді закуримо за успіх.

Іра.          Трішки спробую.

Мишко. На Ірко, ти це заслужила. Адже, поки твоєї мами немає вдома, нехай все це полежить у тебе.

Іра.          Я так і знала, що мені дасте на зберігання. Але ж коли домовлялися про те, що ти підеш украсти цигарки, Назар обіцяв їх заховати у себе вдома. А тепер даєте мені!

Назар.      Тихіше, дитинко. Подякуй, що план розробив безпрограшний.

Запитання.

1.   Чи винні у крадіжці всі троє підлітків?

2.   Яке покарання чекає на них?

3.   Яка стаття Карного Кодексу відповідає даному злочинові?

4.   Які ролі в цій справі виконував кожний підліток?

5.   Яку б міру покарання визначили ви кожному з них?

 

Ситуація 2

Троє дівчата: Катя, Таня, Даша обідають у кафе. Їм сподобалися гарні прибори. Дівчата вирішили вкрасти, двоє підійшли до офіціанта, щоб розрахуватися, а одна тим часом поклала їх у сумку.

Катя. Все вийшло так непомітно.

Таня. Підемо завтра у інше кафе. Дістанемо ще щось.

Даша. Згода.

Запитання.

1.   Чи винні у крадіжці всі троє підлітків?

2.   Який злочин вчинили дівчатка?

3.   Яка стаття Карного Кодексу відповідає даному злочинові?

4.   Які ролі в цій справі виконував кожний підліток?

5.   Яку б міру покарання визначили ви кожному з них?

 

Ситуація 3

Андрій сидів на лавці у парку. Раптом побачив, що йшов його колишній друг, а тепер ворог — Сашко. «Зараз я з тобою розквитаюся», — подумав Андрій та схопив палицю. Цей спосіб оборони або нападу, він  часто використовував. І наздогнав Сашка. Ударив ззаду. А то виявився не він, а якийсь незнайомець. Той від удару впав. Коли вже так сталося, довго не думаючи Андрій поліз у його кишені. Витягнув гаманець, а в ньому всього 3 гривні, звичайно, й  від них він не відмовився. Й зник з місця злочину.

Запитання.

1.   Який злочин тут мав місце?

2.   Яка міра покарання передбачена за це Карним Кодексом?

3.   Яка стаття Карного Кодексу відповідає даному злочинові?

4.   Яку б міру покарання визначили ви Андрію?

5.   Охарактеризуйте Андрія.

 

Ситуація 4

Йшов містом Володя й побачив Оксану. Хотів пожартувати: смикнув за сумку і побіг. Біг, захекався. Вирішив озирнутися. Йой! А то не Оксана, а якась старушенція. Очі витріщила, щось шепче, руки тремтять. Володя з переляку чкурнув. Перевірив сумку. Грошей виявилося не багато, усього 13 гривень, та ще й мілкими. 

Запитання.

1.   Який злочин мав місце у цій ситуації?

2.   Яка міра покарання передбачена за це Карним Кодексом?

3.   Яка стаття Карного Кодексу відповідає даному злочинові?

4.   Яку б міру покарання визначили ви Володимиру?

5.   Чому побачивши, що це не Оксана, Володимир не повернув сумку жінці? Як ви вважаєте?

 

6. Вправа «Володій собою» (5 хв.)

Мета: вміння контролювати свої емоції та володіти собою у будь-якій життєвій ситуації.

Обладнання: плакати з висловами, фліпчарт, ватман, фломастери

Вислови:

§   Велика воля — це не лише уміння чого-небудь побажати і досягти, а й уміння змусити себе відмовитись від чогось, коли це треба. (А.Макаренко.)

§   Наша совість — це сад, а наша воля-це садівник. (Сенека.)

§   Могутній дух рятує розслаблене тіло. (Гіппократ.)

§   Щоб виправдатись у власних очах, ми часто переконуємо себе, що не можемо досягти мети; насправді ми не безсилі, а безвільні. (Ф.Ларошфуко.)

§   Нещастя буває пробним каменем характерів. (О.Бальзак.)

§   Розчарування  —  властивість слабких. Не довіряйте розчарованим-вони майже завжди безсилі. (Г.Флобер.)

§   Мати тверду волю — не значить залишитися без серця. (Сабіт Муканов.)

§   Повчай себе сам, тоді ти навчишся чого-небудь у інших. (В.Гете.)

 

  Шляхом мозкового штурму учасники групи складають список вольових рис людини. Серед перелічених можуть бути: рішучість, самостійність, самоволодіння, наполегливість, усвідомлення сенсу життя, непримиренність, цілеспрямованість тощо. 

Після того, як список складений, можна пригадати ситуації з вправи 6.

— Пригадаймо ситуації, які ми розглядали перед цим. А яка риса характеру домінує у героя кожної конкретної ситуації?

— А це позитивна чи негативна риса характеру домінує у героя ситуації? А чому?

— А тепер, нехай кожен з вас обере три риси, які притаманні для нього найбільше. 

Коментуючи свій вибір, учасники зазначають обрані риси у записаному на фліпчарті списку. Насамкінець, виділені риси аранжуються і встановлюється провідна риса, притаманна переважній кількості учасників.

 

Рефлексія   

—  Після закінчення роботи кожен учасник упевнено промовляє фразу 

«Я володію собою, тому що я ... . І це ... (позитивна/негативна) риса», додаючи свій варіант закінчення.

 

7. Вправа «Каталог понять» (5 хв.)

Мета: інформація, що запам’яталася учасникам під час тренінгу

Хід виконання: учасники розповідають  «Сьогодні нам вдалося...» за/ проти годинниковій стрілці. Та якщо справдилися ваші очікування забирає свою піщинку.

 

Немає коментарів:

Дописати коментар