ДИТЯЧИЙ АУТИЗМ.
Дитячий аутизм є результатом особливої патології, в основі якої лежить недостатність центральної нервової системи (ЦНС). Основні його причини – органічні ураження ЦНС внаслідок патології вагітності й пологів, запальних процесів головного мозку, перенесених черепно-мозкових травм.
Основними
ознаками аутизму є:
одинокість
дитини, яка формує порушення її соціального розвитку при нормальному рівні
інтелектуального розвитку;
супротив до
змін в навколишньому, схильність до постійності, а саме – стереотипні заняття,
потяг до одних і тих же об’єктів;
затримка і
порушення розвитку мовлення при нормальному рівні інтелектуального
розвитку дитини;
поява клінічних
симптомів у дитини до 2-3-річного віку.
В аутичних
дітей з народження спостерігається мляве смоктання, рання відмова від грудного
молока, вибірковість у догодовуванні. Одні із них мало реагують на оточуюче,
інші годинами кричать у відповідь на незвичний голосний звук. Ці діти не
бояться залишатися одні. У старшому віці вони бувають схильними до рідних,
однак ровесників уникають. Рідко висловлюють скарги. На конфліктну ситуацію,
зазвичай, реагують криком, агресивними діями чи займають страждально-оборонну
позицію. По допомогу до старших звертаються рідко. Агресивні спалахи є
постійною реакцією на найменші зміни розпорядку дня, засвоєння нової
інформації, діяльності тощо.
Дитячий аутизм – це аномалія
психічного розвитку у вигляді ізоляції дитини від зовнішнього світу.
Зустрічається у 2-4 випадках на 10000 дітей, частіше у хлопчиків, ніж у
дівчаток, у співвідношенні 3-4 : 1, хоча хвороба у дівчаток відрізняється більш
тяжким перебігом та ознаками спадкової схильності. Не дивлячись на тяжкість
порушень психічного розвитку дитини, в 1/3-1/4 випадків з віком
спостерігається зменшення патологічних рис.
Особливою є
поведінка аутичних дітей, а саме: вони ніколи не дивляться в очі іншої людини,
уникають спілкування з іншими дітьми. Як правило, такі діти практично не
розмовляють, а якщо й говорять, то в досить специфічній манері розповідають про
себе – у другій чи третій особі. При цьому їхнє мовлення монотонне,
фрагментарне, інтонації не відповідають значенню висловлювань. Характерна також
їхня цікавість до механічних предметів, але до суспільства аутисти виявляють
очевидну байдужість.
У таких дітей
бувають незвичайні фантазії, захоплюючі потяги, від яких відволікти їх майже
неможливо. Це і розкачування, біг по колу чи від стіни до стіни; такі діти «залазять»
у підвали, смітники, малюють жорстокі сцени насилля, виявляють агресію до інших
дітей, уявляють себе казковими персонажами, «перевтілюються» у тварин.
Викривленість
розвитку аутичних дітей може проявлятися у парадоксальних поєднаннях: вони
уміють проводити розумові операції, які випереджають вікові норми розвитку, але
водночас при цьому спостерігається нездатність їх до практичного життя, до засвоєння
повсякденних навичок, а також труднощі у встановленні взаємовідносин із
навколишніми. Характерним є і контакт із зовнішнім світом – переважно через
рідних, найчастіше – через маму.
Звертає на себе
увагу й одноманітний та однобічний характер розвитку здібностей і нахилів
дітей-аутистів: вони люблять перечитувати одні й ті ж книги, колекціонувати
однорідні предмети. У таких дітей недостатня соціальна направленість, а саме –
відсутність інтересу до перегляду кінофільмів та телепередач, які відображають
міжособистісні стосунки.
Для аутичних
дітей характерно відставання у фізичному розвитку: у віці 2-7 років такі діти
нижчі за своїх ровесників. Вони схильні до інфекцій верхніх дихальних шляхів та
дисфункцій травного тракту. Часто у них спостерігається моторна млявість, вони
пізніше за ровесників починають повзати, сидіти, ходити, бігати.
Такі пасивні
діти більш зручні у побуті: вони рідко щось просять, можуть годинами гратися у
манежі, не турбуючи маму і повністю їй підкорятися. Основні труднощі побутового
плану починаються дещо пізніше. Коли дитина починає ходити, то її характер
змінюється: зі спокійної вона перетворюється у збуджену, розгальмовану, не
підкоряється дорослим, тяжко, із великою затримкою, засвоює навички
самообслуговування, погано зосереджується, її важко організувати, навчити.
Приблизно дві третини таких хворих дорослого віку не можуть вести самостійне
існування. У легких випадках можуть досягти певної професійної пристосованості.
Відомо, що 10%
аутичних дітей володіють видатними здібностями. У світовій науці є достатньо
тому прикладів. Так, Ейнштейн у дитячому віці тримався відокремлено, не грався
з ровесниками, до 7 років нав’язливо повторював одні й ті ж речення, у 15 років
покинув школу. В університеті нажив ворожої слави. Впродовж усього життя не
вмів організувати свій побут і добувати засоби до існування загальноприйнятим
шляхом. Ньютон мав труднощі у спілкуванні, хоча добре викладав свої думки на
папері.
Основні акценти
лікувальної програми хворих на аутизм
Основними
акцентами лікувальної програми хворих на аутизм є стимуляція мовленнєвого та
соціального розвитку дитини із контролем зміненої поведінки. Корекційна робота
спрямована переважно на розвиток емоційного контакту з дорослими і навколишнім
середовищем, з формуванням самостійності та незалежності дитини у її
повсякденній поведінці через зняття страху, переведення проблемних ситуацій у
гру, з підкресленням рис сміливості дитини: «ти все можеш», «ти нічого не
боїшся», «ти молодець». Бажано таких дітей нагороджувати час від часу навіть за
найменші їхні успіхи.
Важливим також
у терапії дитячого аутизму є використання спеціальної дієти, а саме: зменшення
споживання чи виключення з раціону таких продуктів, як пшенична, вівсяна,
житня, ячмінна, манна, перлова крупи, молоко та молочні продукти.
Медикаментозну
терапію слід проводити в умовах психіатричних або денних психіатричних
стаціонарів 2 рази на рік, упродовж 2-4 місяців.
Важливе
значення для прогнозу щодо розвитку соціальної адаптації аутичних дітей має
рання діагностика захворювання. Приблизно 60% дітей, хворих на аутизм, котрі
своєчасно пройшли лікування у віці 2-4 роки, в подальшому змогли успішно
опанувати програму загальноосвітньої школи і досить непогано адаптуватися в
суспільстві.
Немає коментарів:
Дописати коментар