середу, 5 квітня 2023 р.

Подорож до острова «Здоров’я»

Мета:
·  формування фізично і морально здорових, сильних, всебічно розвинених школярів;
·  спонукання учнів до активного способу життя, пропаганда здорового способу життя;
·  формування особистості школяра без шкідливих звичок, що стає джерелом позитивного впливу;
·  виховання в учнів розуміння здоров’я як пріоритетної цінності в житті;
·  мотивація школярів до самовиховання, прагнення здорового способу життя, активної громадянської життєвої позиції.
Тип заходу: година спілкування.
Вид (форма заходу): урок-подорож.

Хід години
Соціальний педагог:
Сьогодні на годині спілкуванні кожен може висловлювати свою думку, поставити запитання, дати пораду, поділитися досвідом.
Розмова піде про те, як ви розумієте, чи переконанні у доцільності, більше того – у необхідності вести здоровий спосіб життя.
Щоб не відхилятися від головної думки розмови, пропонуємо основні питання, на які ви повинні давати відповіді. У процесі розмови ви можете поставити запитання, які виникатимуть у вас.
Основні питання записані на дошці зліва. Справа, на закритій частині дошки, записані відповіді. Але відкриємо ми їх тоді, коли ви дасте свої відповіді, висловите своє бачення. Відкривши, проаналізуємо, чого ви не врахували, на що не звернули уваги або чим можна доповнити те, що записано.

Питання – Відповіді
1. Що є найбільшою цінністю у житті людини? (Здоров’я)
2.Що таке здоров’я? (Стан повного фізичного, духовного та соціального благополуччя, а не лише відсутність хвороб чи фізичних вад).
3. Від чого залежить наше здоров’я? (Від спадковості – 20%. Від медицини – 10%. Від екології – 20%. Від способу життя – 50%.)
4.Чи звернули ви увагу від чого найбільше залежить здоров’я? Чи погоджуєтеся ви з цим?
5. Що таке спосіб життя? (Співвідношення праці і відпочинку, харчування, сон, характер спілкування з людьми.)
6. Який спосіб життя ви вважаєте здоровим? (Який зберігає і зміцнює здоров’я (фізичне і моральне)).
7. Назвіть основні складові здорового способу життя. (Фізична і розумова праця, здорове харчування, дотримання гігієни та режиму фізкультури, загартування).
8. В якому розумінні можна стверджувати що праця створила людину? (Працюючи. Людина не лише створює необхідні для забезпечення життя матеріальні засоби, а й сама розвивається, духовно зростає, удосконалюється).
9. Яка праця на вашу думку важливіша фізична чи розумова? (Як без однієї так і без другої немислиме людське життя).
10. Для чого потрібно дотримуватися гігієни та режиму? (Для профілактики захворювань, для забезпечення нормальної роботи всіх ланок нашого організму).
11. Яке харчування ви вважаєте повноцінним? (а) 2-3 рази в день вживати гарячу першу страву, б) щоденно їсти фрукти та овочі, в) не переїдати).
12. Як підтримувати свою фізичну форму? (Виконувати ранкові зарядки, відвідувати уроки фізкультури, щоденно активно рухатися, проводити вихідні на свіжому повітрі (спортивні ігри, туристичні походи тощо).
13. Скільки часу потрібно витрачати на сон? (Не менше 8 годин на добу).

Соціальний педагог:
Перед вами квадратики кольорового паперу. Виберіть один з них і покажіть мені.
(Учні самостійно вибирають свій улюблений колір, а СП коментує символіку кольорів).
o  Зелений – спокій, символ природи та молодості.
o  Червоний – тривога, символ любові, страждань.
o  Білий – невинності, чистоти й радості.
o  Оранжевий – символ слави, величі та гідності.
o  Жовтий – символ тепла, радощів і поваги.
o  Голубий – символізує благородство, ніжність, вірність
o  Синій – вірності, довіри, безмежності.

СП: Але, нам треба на чомусь пересуватись до острова скарбів. Перед вами лежать кораблики. Напишіть на них»Чого ви очікуєте від подорожі?»
(Роздати кораблики, учасники пишуть на них свої очікування, прикріпляють на дошку або на аркуш із намальованим морем.)

СП: А щоб веселіше було подорожувати, складемо наш девіз.
(З окремих розрізаних аркушів учні складають девіз).

Якщо

хочеш,

щоб

життя

тобі

усміхнулось


спочатку

сам

усміхнись

життю.

СП: Наші кораблики вже готові до подорожі. Отже, один, два, три, старт.
Це наша перша зупинка.
Я хочу, щоб ви уважно подивилися на деревце і сказали, чого йому не вистачає? (плодів). А для того, щоб деревце дало плоди, вам потрібно йому допомогти. Для цього у вас на столах лежать листочки, на яких написані корисні і шкідливі звички. Ваше завдання вибрати тільки корисні звички, які сприяють збереженню здоров’я і роблять наше життя гарним і щасливим. (Листочки з правильними відповідями прикріплюються до дерева, а листочки з шкідливими звичками ми покладемо у скриню та кинемо у море).
Корисні звички (листочки). Посміхатися друзям, бути чемним і вихованим, займатися фізкультурою, бути чесним і відкритим, загартовування, ігри на свіжому повітрі, правильне харчування, мити руки перед вживанням їжі, оберігати природу, дбати про рідних, знати свої права та обов’язки, чистити зуби, здобувати освіту, вивчати правила дорожнього руху, не чіпати бездомних собак і кішок,не відкривати двері незнайомим.
Шкідливі звички (листочки). Куріння, алкоголізм, вживання наркотиків, неповага до старших, битися з товаришами, гризти нігті, гратися з електроприладами, ходити по льоду, бути злим і роздратованим, гратися з сірниками, ходити по залізничним коліям, купатися у заборонених місцях, бути жадібним і заздрісним, перебігати дорогу під час руху авто.
Ви прогнали шкідливі звички, адже вони негативно впливають на здоров’я людини! Викликають захворювання, неспокій, знервованість та багато зла.

СП: Щось наше сонечко не дуже нам посміхається.
Гра «Одягни слово».
Придумайте епітети до слова «життя».
- Яке? (Веселе. Чудове. Красиве. Важке. Щасливе).
- Якого кольору життя? (Оберіть свій колір олівця).
- Запишіть на стрічках, яке у вас життя.
(Діти заповнюють стрічки-промінчики та закріплюють їх на дошці на якій намальовано сонечко, яке символізує життя. ).
Погляньте, які різні промінці! Життя – це перш за все здоров’я людини.

СП: Життя людини неповторне і звичайне, радісне і смутне, повне переживань. Людей – мільйони, усі вони неповторні й несхожі. Вони, як зірки на небі, що горять незвичайним світлом. Їхнє життя гірке, як полин, і солодке, як мед. Життя кожного – це дорога, якою тільки йому призначено пройти. І якою буде ця дорога залежить… Від кого?
«Не втрачай час на міркування про те, що і заради чого робиться, тому що життя – це спектакль (драма), план якого складений Богом і не доступний людському розумові», - сказав Марк Аврелій. Але драма укладена не в неминучості долі для людини, а в силі або слабкості характеру, здатності або нездатності реалізувати життєві можливості.
СП: Друга наша зупинка – це острів «ВІЛ, паління, алкоголізм» (сценка).
Юнак: Подивись, яке у мене тату! А які я бабки за нього вклав!
Дівчина: А ти знаєш, що під час татуювання можна заразитися ВІЛ інфекцією?
(Юнак швидко стирає тату)
Дівчина: Це тату легко стерти, а хворобу неможливо так легко подолати. Тому подумай перш ніж зробити такий крок!
Учень другої групи: Я чув що Американська Асоціація Банків крові та Американський Червоний хрест не приймають кров від донорів з татуюванням.

СП: Нам треба заходити на цей острів? (відповідь дітей)
Так, ми не будемо заходити на цей острів.
Що це я бачу? Яка чудова посмішка.
Люди починають свій день словами «Доброго ранку!», «Доброго дня». Сьогоднішній урок ми розпочинали привітаннями із всміхненими обличчями.
Як ви думаєте, чи приємно бачити усміхнене обличчя, чути ласкаві, звернені до тебе слова ввічливості? Чому? (Відповіді дітей).
Посмішка зігріває серце людей, покращує настрій. Це маленьке диво, яке ми повинні розділити з усіма. Пригадаймо якомога більше лагідних, добрих слів. Наповнимо цими словами нашу класну кімнату.
(Діти називають такі слова.)

СП: Отже, гарний настрій, приємні переживання також впливають на здоров’я людини.
Наші кораблі попали на мілину. Треба на допомогу покликати буксир.
Вправа «Від чого залежить здоров’я?»
На дошці малюється шкала, праворуч позначка «середовище», ліворуч – «людина». Усім учасникам роздаються стікери, пропонується подумати і дати відповідь на питання: «Від чого, на вашу думку, залежить здоров’я: від самої людини чи від середовища, яке її оточує?». Потім кожен учасник кріпить стікер відповідно до свого рішення біля правої позначки або лівої, а хто вважає, що від людини і середовища, то ближче до середини.
Потім учасники висловлюють свої міркування, доводячи свою власну точку зору.
СП: Молодці, лише людина може допомогти собі придбати здоров’я. Скажіть, що вона повинна для цього робити?
(відповіді дітей):
·     Дотримання режиму та особистої гігієни;
·     Раціональне харчування;
·     Заняття фізкультурою і спортом;
·     Прогулянки на свіжому повітрі;
·     Боротьба зі шкідливими звичками;
·     Бути добрим і милосердним,ввічливим і вихованим;
·     Повноцінний сон.

СП: Час закінчувати нашу подорож. Та наш «Циферблат життя» вже не зупинити
Візьмемо аркуші, що є у вас на столах, і намалюємо коло-циферблат.
(Діти малюють разом з соціальним педагогом.)
Але цифри на ньому позначатимуть не час, а роки нашого життя. Спочатку ми тільки народилися – цифра 0, стрілка ваших годинників показувала сюди. Потім ми росли, стрілка рухалась від цифри до цифри і зараз вона стоїть на певній цифрі. Скільки років кожному? Позначте це число на колі.
Малюємо далі стільки, скільки ви хочете прожити. Але важливо не лише скільки жити, а й як жити. Якими ви будете через 5, 10, 15, 20 років?
Напишіть це на циферблаті. Продовжте пропозицію «Я хочу бути … (ким?)» (Діти пишуть. Час виконання 3-5 хвилин)

СП: Що у нас вийшло? (Діти називають свої варіанти.)
Отже, усі ви хочете бути успішними. Для досягнення цього вам необхідне здоров’я. Чи значить це, що бути здоровим важливо для всіх нас? Тоді давайте наші циферблати прикріпимо до дошки – вони нагадуватимуть нам про нашу мету.
(Роботи дітей кріпляться скотчем до дошки.)

СП: Ось ми і пришли до нашого острова скарбів, давайте подивимось, який же скарб тут є.
(Учні розгортають декілька коробок і дістають табличку «Здоров’я».)
Отже, здоров’я – це наш найцінніший скарб. Чи здійснилися ваші очікування від подорожі?ь(відповіді дітей)
СП: Як бачимо, більшість із вас правильно розуміє і сприймає суть здорового способу життя. Але, як виявляється, перешкодою цього є багато спокус. Людині потрібні і знання, і культура, і сила волі, щоб протистояти їм. Тому слід пам’ятати очевидне: щастя, до якого всі ми прагнемо, неможливе без здоров’я, здоров’я неможливе без піклування про нього, а піклуватися потрібно вміти і хотіти. Треба знати, що для здоров’я корисне, а що шкідливе, що від Бога, а що від лукавого, який шлях веде до розквіту і гармонії сили та краси, а який — у прірву.
Наостанок хочу дати вам декілька порад великого українця, всесвітньовідомого лікаря Миколи Амосова:
1. У більшості хвороб винна не природа, не суспільство, а сама людина. Найчастіше вона хворіє від лінощів і жадібності, але іноді й від не усвідомлення ціни здоров’я.
2. Не сподівайтеся на медицину. Вона непогано лікує деякі хвороби, але не може зробити людину здоровою.
3. Щоб не хворіти, потрібні власні зусилля, постійні та значні. Замінити їх не можна нічим. Людина, на щастя, настільки досконала, що повернути здоров’я можна завжди, тільки необхідні зусилля повинні зростати з віком і поглибленням хвороб.
4. На жаль, здоров’я, як важлива мета, постає перед людиною, коли смерть стає близькою реальністю. Однак, людину зі слабким характером навіть смерть не може надовго залякати.
5. Основними складниками здоров’я є фізичні навантаження, обмеження у харчуванні, загартування, час і вміння відпочити. І ще – щасливе життя! На жаль, без перших умов людина здоров’я не забезпечить. А якщо немає щастя в житті, то де знайти стимули для зусиль, щоб напружуватись і голодувати? На жаль!
6. Природа милостива: досить 20-30 хв. фізкультури у день, але такої, щоб задихнутися, спітніти і щоб діяльність пульсу збільшилася, вдвічі.
7. Треба обмежувати себе в їжі.
8. Уміти розслаблятися — наука, але до неї потрібен ще характер. Якби він був!

9. У народі кажуть, що здоров’я — щастя вже само собою, а хвороба — нещастя.

Немає коментарів:

Дописати коментар